PROJEKT
„Pokonać bariery – szkoła przyjazna dla wszystkich.
Rozwój edukacji włączającej w gminie Tłuszcz”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA,
ul. Królowej Jadwigi 97, 30-209 Kraków,
w partnerstwie z
Gminą Tłuszcz,
ul. Warszawska 10, 05-240 Tłuszcz,
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 r. do 30.06.2026 r.
Wartość projektu: 2 985 636,21 zł.
Wartość dofinansowania ze środków europejskich: 1 492 818,11 zł.
Wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 1 044 658,60 zł.
CEL PROJEKTU
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej, przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej, z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:
- objęcie wsparciem 854 uczniów (377 dz; 477 ch) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/nic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/nic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/nic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami; uczęszczających do 8 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiecie wołomińskim, w Gminie Tłuszcz, poprzez:
- realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego, przeprowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
- zapewnienie uczniom/com pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
- podniesienie kompetencji 242 osób(223 K; 19 M) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
- objęcie wsparciem 923 os.(657K; 266 M) - rodziców/opiekunów prawnych uczniów/nic;
- doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
w okresie od 01.09.2025r. do 30.06.2026r.
CELE SZCZEGÓŁOWE - EFEKTY
- Złagodzenie zdiagnozowanych dysfunkcji u 179 ucz.(82 dz; 97ch),z niepełnosprawnościami i o SPE przez zrealizowanie: wsparcia psychologicznego, warsztatów kompetencji miękkich, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, warsztatów rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych.
- Zmniejszenie bądź wyeliminowanie zdiagnozowanych deficytów lub zaburzeń u 439 ucz.(178 dz; 261 ch),SPE w tym z niepełnosprawnościami przez zrealizowanie wsparcia terapeutycznego w postaci zajęć: terapia wyrównawcza, warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u ucz. z zaburzeniami przetwarzania bodźców, ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia, terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka, terapia ręki, zajęcia z balbutologopedi, wsparcie terapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami słuchu.
- Rozwinięcie umiejętności i wiedzy u 40 ucz.(20 dz; 20 ch) słabszych mających trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej, przez zrealizowanie dodatkowych zajęć edukacyjno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych i rozwijających kompetencje kluczowe w zakresie języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
- Rozwinięcie umiejętności podstawowych i przekrojowych u 196 ucz.(97dz; 99ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających umiejętności w zakresie: robotyka i programowanie, sztuczna inteligencja, modelowanie i druk 3D,eksperymenty i badania, logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne, technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania, ekspresja kulturalna, zajęć językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym.
- Podniesienie wiedzy i zwiększenie świadomości u 923 rodziców (657K; 266 M) w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci.
- Wzrost kompetencji zawodowych u 242 nauczycieli(223 K; 19M) przez zrealizowanie szkoleń/zajęć rozwijających ich umiejętności i kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji włączającej.
- Przeprowadzenie działań integracyjnych przez zorganizowanie pikników integracyjnych i wyjazdów.
- Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt ICT.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących zajęć:
- Wsparcie skierowane do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w tym do uczniów/nic z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia psychologicznego, kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych:
- Wsparcie psychologiczne (zajęcia indywidualne) - wymiar: 10 h/osobę, 91 osób (38 dz; 53 ch);
- Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) - wymiar: 30 h/osobę, 20 osób (7dz; 13 ch);
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne - wymiar: 30 h/grupę, 68 osób (23 dz; 45 ch);
- Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób obcego pochodzenia - wymiar: 25 h/grupę, 22 osoby (8 dz; 14 ch).
- Wsparcie terapeutyczne - dodatkowe zajęcia specjalistyczne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
- Terapia wyrównawcza - wymiar: 30 h/ grupę, 220 osób (108 dz; 112 ch);
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne i grupowe)
Zajęcia indywidualne - wymiar: 30 h/osobę, 49 osób (22 dz; 27ch),
Zajęcia grupowe (w grupach do 3 os.) - wymiar: 30 h/grupę, 62 osoby (20 dz; 42 ch); - Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia indywidualne i grupowe)
Zajęcia indywidualne - wymiar: 30 h/osobę, 40 osób (14 dz; 26 ch),
Zajęcia grupowe wymiar: 30 h/grupę 22 osoby (9dz; 13 ch); - Terapia pobudzająca psychoruchowy i społeczny rozwój dziecka (zajęcia indywidualne) - wymiar: 25 h/osobę, 25 osób (9 dz; 16 ch);
- Terapia ręki (zajęcia indywidualne) - wymiar: 20 h/ osobę, 38 osób (12 dz; 26 ch);
- Zajęcia z balbutologopedii (zajęcia indywidualne) - wymiar: 30 h/ osobę, 47 osób (24 dz; 23 ch);
- Wsparcie terapeutyczne -rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej - wymiar: 20 h/grupę, 64 osoby (22 dz; 42 ch);
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - wymiar: 25 h/grupę, 40 osób (20 dz; 20 ch).
- Zajęcia dla uczniów/uczennic uzdolnionych
- Robotyka i programowanie - wymiar: 30 h/grupę, 34 osoby (16 dz; 18 ch);
- Sztuczna inteligencja - wymiar: 30 h/grupę, 10 osób (5 dz; 5 ch);
- Zajęcia eksperymentalne i badawcze - wymiar: 30 h/ grupę, 29 osób (14 dz; 15 ch);
- Zajęcia rozwijające z języka angielskiego lub niemieckiego zakończone egzaminem zewnętrznym TELC/TOEIC/TGLS lub równoważnym - wymiar: 120 h/grupę, 9 osób (7dz; 2 ch):
- Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne - wymiar: 30 h/grupę, 37 osób (13 dz; 24 ch);
- Zajęcia z technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania - wymiar: 30 h/grupę, 36 osób (14 dz; 22 ch);
- Modelowanie i druk 3D - wymiar: 30 h/grupę 16 osób (8 dz; 8 ch);
- Ekspresja kulturalna - wymiar: 25 h/grupę, 68 osób (38 dz; 30 ch).
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
(zajęcia grupowe, wymiar: 3 h/grupę)
- Warsztaty – „Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne - nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija?” - 201 osób (142 K; 59 M);
- Warsztaty – „Trening skutecznego i empatycznego rodzica „- 160 osób (114 K; 46 M);
- Warsztaty – „Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka” -105 osób (82 K; 23 M);
- Warsztaty – „Depresja nastolatka - jak możesz pomóc swojemu dziecku?” - 204 osoby (145 K; 59 M);
- Warsztaty – „Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi?” - 160 osób (110 K; 50 M);
- Warsztaty – „Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna?” - 120 osób (88 K; 32 M);
- Warsztaty – „Jak wspierać dziecko z SPE w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej” - 110 osób (89 K; 21 M);
- Warsztaty – „Moje dziecko nie chce się uczyć-jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy?” - 189 osób (132 K; 57 M).
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
- „Zadania pedagoga specjalnego w szkole” - wymiar: 6 h/grupę, 16 osób (16 K);
- „Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej – wszystko, co musisz wiedzieć” - wymiar: 6 h/grupę, 66 osób (59 K; 7 M);
- „Zajęcia rewalidacyjne - od planowania po dokumentację” - wymiar: 6 h/ grupę, 40 osób (38 K; 2 M);
- „Edukacja włączająca w praktyce szkolnej - jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji” - wymiar: 6 h/grupę, 85 osób (79 K; 6 M);
- „Edukacja włączająca co to oznacza dla nauczyciela?” - wymiar: 6 h/grupę, 34 osoby (29 K; 5 M);
- „Nauczyciel wspomagający - rola, zadania i dokumentacja” - wymiar: 6 h/grupę, 44 osoby (42 K; 2 M);
- „Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne: od planowania po dokumentację” - wymiar: 6 h/grupę, 15 osób (15 K);
- „ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy?” - wymiar: 6 h/grupę, 79 osób (75 K; 4 M);
- „IPET i WOPFU - jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi?” - wymiar: 6 h/grupę, 49 osób (46 K; 3 M);
- „Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów z SPE” -wymiar: 4 h/grupę, 38 osób (36 K; 2 M);
- „Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów” - 6 h/grupę, 70 osób (66 K; 4 M);
- „Metoda Dobrego Startu - założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć” - wymiar: 12 h/grupę, 61 osób (55 K; 6 M);
- „Uczeń niepełnosprawny intelektualnie - poznaj sprawdzone metody pracy” - wymiar: 6 h/grupę, 41 osób (40 K; 1 M);
- „Metody pracy z autystycznym uczniem - praktyczne porady” - wymiar: 6 h/grupę, 78 osób (73 K; 5 M);
- „Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną - organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej” - wymiar: 6 h/grupę, 14 osób (14 K);
- „Trening Umiejętności Społecznych (TUS)” - wymiar: 10 h/grupę, 44 osoby (42 K; 2 M);
- „Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym - praktyczne porady - wspieranie uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym” - wymiar: 6 h/grupę, 22 osoby (20 K; 2 M);
- „Depresja wśród młodzieży-symptomy, jak reagować i wspierać uczniów” - wymiar: 6 h/grupę, 6 osób (6 K).
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikników integracyjnych w każdej ze szkół objętych projektem,
- Organizacja wyjazdów integracyjnych dla uczniów szkół: SP w Postoliskach, SP w Miąsem, SP w Mokrej Wsi.
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień - październik 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne - niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- szkół objętych wsparciem
- Wnioskodawcy - Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
- Partnera - Gmina Tłuszcz
Kwalifikacja do Projektu
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Pokonać bariery – szkoła przyjazna dla wszystkich. Rozwój edukacji włączającej w gminie Tłuszcz”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Tłuszczu
ul. Kościelna 1, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 757 30 02
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Tłuszczu
ul. Radzymińska 2, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 777 41 66
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jasienicy
należąca do Zespołu Szkół w Jasienicy
ul. Szkolna 8, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 757 31 13
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Stryjkach
należąca do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Stryjkach
Stryjki 2, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 757 30 30
Szkoła Podstawowa im. Jana Kielaka w Postoliskach
należąca do Zespołu Szkół w Postoliskach
Plac 3-go Maja 18, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 757 30 25
Szkoła Podstawowa im. Zofii Solarzowej w Miąsem
należąca do Zespołu Szkół im. Zofii Solarzowej w Miąsem
ul. Kardynała Wyszyńskiego 44, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 757 30 50
Szkoła Podstawowa w Mokrej Wsi z Oddziałami Integracyjnymi
należąca do Zespołu Szkół im. Władysława Podkowińskiego w Mokrej Wsi
ul. Marii Konopnickiej 12, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 591 00 17
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Wacława Sieroszewskiego
należąca do Zespołu Szkół w Kozłach
Kozły 27, 05-240 Tłuszcz
tel. 29 777 16 67
Kontakt
Witold Szaszkiewicz Centrum Edukacyjne IDEA
ul. Królowej Jadwigi 97
30-209 Kraków
Telefon: 12 431 07 05
Gmina Tłuszcz
Ul. Warszawska 10
05-240 Tłuszcz
Telefon: 29 75 73 016
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)