Zmiany w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze” od 01 lipca 2021 roku.
Od 1 lipca 2021 r. weszła w życie nowa wersja Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, uwzględniająca wycofanie dotacji na kotły węglowe (od 1 stycznia 2022 r.), zwiększenie progów dochodowych w części drugiej programu (podwyższony poziom dofinansowania) oraz poszerzenie listy urządzeń kwalifikujących się do dofinansowania o kotły na pellet o podwyższonym standardzie. Program został również uzupełniony o zapisy dotyczące ścieżki bankowej.
Trzy ważne zmiany w programie „Czyste Powietrze”
- NFOŚiGW przypomina, że zakup i montaż kotła na węgiel w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca bieżącego roku. Oznacza to, że koszt będzie kwalifikowany pod warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie obejmującego swoim zakresem zakup i montaż kotła na węgiel do 31 grudnia 2021 r. (konieczne jest wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego z datą do 31 grudnia 2021 r.). Od 1 stycznia 2022 r. nie będzie już można składać wniosków o dotacje na kotły węglowe.
- Zwiększenie progów dochodowych od 1 lipca 2021 r. dotyczy drugiej części programu, czyli podwyższonego poziomu dofinansowania (dotacje do 37 tys. zł). Od 1 lipca br., w przypadku gospodarstw wieloosobowych ten próg wynosi do 1564 zł przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę, a dla gospodarstw jednoosobowych do 2189 zł.
- Począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe jest też ubieganie się o większe niż dotychczas wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. Dotacja może wynieść do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) przy podstawowym poziomie dofinansowania oraz do 12 tys. zł w przypadku podwyższonego poziomu dotacji (nie więcej niż 60% kosztów).
Co jeszcze w „Czystym Powietrzu”
Zapowiadana ścieżka bankowa, czyli nabór wniosków o dofinansowanie w bankach na dotacje przeznaczone na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego ruszyły od 1 lipca 2021 roku. Informacje o bankach, które będą udzielały Kredytu Czyste Powietrze i w których będzie można złożyć wniosek o dotację są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl.
Część warunków dofinansowania dla ścieżki bankowej została zmieniona w stosunku do zwykłej ścieżki, realizowanej za pośrednictwem WFOŚiGW.
Najważniejsze zmiany to:
a) rozpoczęcie przedsięwzięcia, czyli pierwszego poniesienia kosztu (w przypadku wniosków składanych w WFOŚiGW do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, natomiast w przypadku banków od daty złożenia wniosku);
b) okres realizacji (w przypadku wniosków składanych w WFOŚiGW - 30 miesięcy od dnia złożenia wniosku, natomiast w przypadku banku - 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku);
c) rozliczenie wniosku (w przypadku wniosków składanych w WFOŚiGW - maksymalnie w trzech częściach, natomiast w przypadku banku - rozliczenie całości po zakończeniu przedsięwzięcia).
Warunkiem wypłaty dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu jest wypłacenie beneficjentowi przez bank kredytu z przeznaczeniem wyłącznie na cele zgodne z programem, w tym co najmniej w 95% na pokrycie kosztów kwalifikowanych, oraz wykorzystanie tego kredytu przez beneficjenta zgodnie z jego przeznaczeniem.
Ponadto, poza już wprowadzonymi zmianami, NFOŚiGW pracuje nad uruchomieniem w ramach drugiej części programu „Czyste Powietrze” modułu pożyczek dla gmin jako uzupełnienie finansowania dla beneficjentów.
Więcej informacji na stronie: