Podczas dzisiejszej Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Tłuszczu, Rada Miejska podjęła uchwałę dotyczącą zmiany stawek za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jak już wcześniej Państwa informowaliśmy, dotychczasowe stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące w gminie od 1 kwietnia 2020 r. wynoszą
24 zł/osobę/miesiąc. Do 30 czerwca 2021 r. gmina za odbiór i zagospodarowanie odpadami rozliczała się z firmami ryczałtem tzn. bez względu ile mieszkańcy oddali odpadów Gmina firmie płaciła taką samą kwotę. Od 1lipca 2021r. tj. od momentu zawarcia umowy z nowym odbiorcą odpadów komunalnych firmą PROGRES, Gmina rozliczała się za każdą tonę odebranych i zagospodarowanych odpadów. Dopiero ten rok odzwierciedlił, ile rzeczywiście kosztuje Gminę odbiór odpadów.
Niestety, obserwując sytuację w innych gminach, które rozstrzygając nowe przetargi na odbiór odpadów komunalnych były zmuszone do podniesienia stawek, a także wzrost cen paliwa i energii, rekordową inflację oraz wzrost cen w każdym sektorze usług, spodziewanym było, że nie uda nam się utrzymać stawek na dotychczasowo niskim poziomie. Nasze obawy potwierdził rozstrzygnięty nowy przetarg na odbiór odpadów. Do Gminy wpłynęło 6 ofert, z czego najniższa stawka za roczny odbiór wyniosła 6 696 324,00 zł i została złożona przez dotychczasowego odbiorcę odpadów- firmę PROGRES. Aby zobrazować Państwu sytuację na rynku należy wspomnieć, że najniższa oferta na odbiór odpadów w roku poprzednim wynosiła 3 680 182,20 zł.
Po dokonaniu szczegółowej analizy okazuje się, że stawka za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w sposób selektywny za 1 osobę powinna wynieść 33 zł miesięcznie. Przedstawione w przetargu koszty odzwierciedlają obecną sytuację rynkową, a miesięczna stawka została obliczona tak, aby pokryły się faktyczne koszty odbioru odpadów.
Nowe stawki wchodzą w życie od 1 lica br. Należy podkreślić, że Gmina Tłuszcz, jako jedna z nielicznych posiada zniżki dla rodzin wielodzietnych. Kontynuując politykę prorodzinną w przygotowanym projekcie uchwały utrzymuje się dotychczasową zniżkę 25% z tytułu posiadania Karty Dużej Rodziny. Natomiast zmieni się zwolnienie za kompostowanie odpadów, które będzie wynosiło 12 zł miesięcznie dla właściciela nieruchomości jednorodzinnej kompostującej bioodpady.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na pytania dotyczące uchwalenia przez Radę Miejską w Tłuszczu nowych stawek za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, które pomogą rozwiać Państwa wątpliwości.
1. Ile od 1 lipca będzie wynosiła opłata za odbiór odpadów komunalnych?
- Dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych
Miesięczna stawka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi zebranymi w sposób selektywny wynosi 33 zł za osobę. W przypadku zamieszkiwania nieruchomości przez większą liczbę osób, miesięczna stawka stanowi ilość mieszkańców pomnożoną przez 33 zł.
Podwyższona miesięczna stawka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za nie wypełnienie obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny wynosi 99 zł za osobę (tj. trzykrotność stawki podstawowej).
- Dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych
Pojemnik o pojemności 120 l - 20,00 zł
Pojemnik o pojemności 240 l - 40,00 zł
Pojemnik o pojemności 360 l - 60,00 zł
Pojemnik o pojemności 1100 l - 183,33 zł
Worek o pojemności 120 l - 20,00 zł
- Dla właścicieli domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
Roczna ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny wynosi 169 zł.
Podwyższona roczna ryczałtowa stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe za niewypełnienie obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny wynosi 507 zł.
2. Jak wygląda sytuacja ze stawkami za odbiór odpadów w innych gminach Powiatu Wołomińskiego?
3. Do kiedy należy wnosić opłatę za odbiór odpadów?
Podczas Sesji Radni podjęli także uchwałę w sprawie terminu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami, zgodnie z którą właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych zobowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wezwania, z góry, miesięcznie w terminie do 20 dnia każdego miesiąca. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku, zobowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z góry bez wezwania, raz w roku w terminie do 20 czerwca danego roku.
4. Czy zostają utrzymane dotychczasowe zniżki- Karta Dużej Rodziny oraz opłata za kompostownik?
Tak, Rada Miejska w Tłuszczu utrzymała ulgi dla rodzin wielodzietnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Nadal będzie obowiązywała możliwość zwolnienia tych rodzin z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zwolnienie przysługuje w wysokości 25% miesięcznych stawek opłat.
Utrzymana została także zniżka za posiadanie kompostownika, ale zmieni się wysokość zwolnienia. Od 1 lipca zniżka dla osób posiadających kompostownik wyniesie 12 zł miesięcznie od nieruchomości. Właściciele nieruchomości posiadający kompostownik nie będą mogli oddawać odpadów biodegradowalnych w workach.
Należy pamiętać że aby skorzystać ze zniżek konieczna jest zmiana deklaracji, na podstawie której wyliczona zostanie nowa miesięczna stawka.
5. Czy w związku ze zmianą stawek konieczne jest dopełnienie jakiś formalności?
Zmiana stawek nie wiąże się z koniecznością składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości. Nową deklarację zobowiązani są złożyć właściciele nieruchomości wobec, których wydana została decyzja naliczająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przypominamy jednak, że w przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących nieruchomość należy złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany, która jest podstawą do naliczenia stawki (tj. jeśli mieszkańcy na danej nieruchomości ubywają, bądź przybywają).
O tym jak to zrobić dowiesz się na stronie http://www.tluszcz.pl/strona-3323-deklaracja.html
6. W jaki sposób dowiem się, ile od 1 lipca będę musiał/a płacić za odpady?
Zostanie Państwu dostarczona informacja o wysokości stawki z odbiór odpadów.
7. Kiedy poznamy harmonogram odbioru odpadów komunalnych obowiązujący od 1 lipca?
Harmonogram zostanie przekazany za pośrednictwem strony internetowej, mediów społecznościowych, a także możliwy będzie ich odbiór w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu. Wydrukowane informacje zostaną także dostarczone przez firmę odbierająca odpady do 30 czerwca.
8. Czy będę mógł oddać odpady budowlane?
Tak, nadal mieszkańcy z danej nieruchomości mają możliwość raz w roku oddać odpady budowlane i rozbiórkowe o pojemności 1,1 m3. Prosimy w tym celu dokonać zlecenia telefonicznego celem złożenia zamówienia pod numerem tel. 29 777 52 61
9. Co zrobić, gdy odpady nie zostały odebrane w terminie wyznaczonym w harmonogramie?
Prosimy zgłosić taki incydent za pośrednictwem maila na adres odpady@tluszcz.pl
10. Co zrobić, gdy zabraknie worków na odpady segregowane?
Worki na odpady segregowane (papier, popiół, bioodpady, tworzywo sztuczne i szkło) można pobrać w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu w Biurze Obsługi Interesanta.
11. W jaki sposób mam dokonywać opłat za odbiór odpadów?
Wpłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych należy wnosić wyłącznie na indywidualny numer konta przypisany do konkretnego właściciela i nieruchomości, który został wygenerowany na podstawie złożonej deklaracji o wysokości opłat
za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dokonywane wpłaty będą automatycznie ewidencjonowane w systemie informatycznym na indywidualnych subkontach. Opłaty można wnosić przez Internet lub bez prowizji w każdym oddziale PKO BP S.A. lub wg obowiązujących taryf opłat we wszystkich placówkach pocztowych, bankowych oraz innych instytucjach finansowych.
12. Co mam zrobić w przypadku uiszczenia opłaty za odbiór odpadów na cały rok?
Wówczas należy dopłacić różnicę na indywidulny numer konta przypisany
do nieruchomości. O tym, jak można to zrobić wygodnie i bez prowizji piszemy
w punkcie 11.
W przypadku pytań dotyczących deklaracji na odpady, odpowiedzi udzieli Wydział Ochrony Środowiska znajdujący się w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu,
tel. (29) 777-52-61.
W przypadku pytań dotyczących opłat (zaległości, wyjaśnienia wpłat), odpowiedzi udzieli Referat ds. Podatków i Opłat Lokalnych znajdujący się w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu,
tel. (29) 642-30-57 lub (29) 757-33-46.