Zmiana stawek za odbiór odpadów komunalnych
Mamy dobrą wiadomość dla mieszkańców - udało się utrzymać dotychczasowe stawki za odbiór odpadów komunalnych. Od 1 maja zmieni się natomiast wykonawca usług ich odbioru z terenu naszej gminy i będzie to Konsorcjum firm: Lider: Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Zielonka sp. z o.o., Partnerzy: Jurant Sp. z o.o., PGO Mazowsze Sp. z o.o.. Choć współpracowaliśmy już z firmą JURANT, jej pracownicy muszą poznać teren naszej gminy i w związku z tym prosimy o cierpliwość oraz zrozumienie, jeśli Państwa posesja szczególnie ta znajdująca się na uboczu zostanie pominięta podczas pierwszych odbiorów. Tego typu incydenty, jak również wszelkie nieprawidłowości i opóźnienia w odbiorze odpadów prosimy zgłaszać mailowo na adres odpady@tluszcz.pl.
Korzystając z okazji, że ten post dotrze do dużej liczby mieszkańców zwracamy się do Was z apelem - segregujmy odpady. Niestety w dalszym ciągu nie wszyscy rozumiemy potrzebę segregacji odpadów oraz zasady pozbywania się ich w sposób właściwy.
Z przeprowadzonych kontroli i informacji przekazywanych przez firmę, która dotychczas odbierała odpady wynika, iż bardzo duża ich część powinna trafić do worków na odpady segregowane (gdyż były to odpady podlegające segregacji), a mieszkańcy wrzucali je do pojemników razem z odpadami zmieszanymi. Taka sytuacja praktycznie uniemożliwia dalszy odzysk, ponieważ odpady surowcowe są zanieczyszczone, a wysegregowane z nich surowce są w bardzo małym stopniu zagospodarowywane do ponownego wykorzystania. Zdarza się także niestety, że w pojemnikach na odpady zmieszane znajdują się również odpady remontowo-budowlane, odpady bio czy z działalności rolniczej. Taka sytuacja znacznie podnosi koszt odbioru odpadów. Od 1 lipca 2021r. płacimy firmie za każdą tonę odpadów odebranych od mieszkańców.
W celu utrzymania stawek opłat za śmieci ponoszonych przez mieszkańców na dotychczasowym poziomie powinniśmy kierować się zasadami zmierzającymi do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów (w szczególności odpadów zmieszanych, gdyż koszt ich zagospodarowania jest najwyższy) oraz do prawidłowej segregacji. Jeżeli liczba odpadów zmieszanych nadal będzie rosła i nie będziemy staranniej segregować, musimy liczyć się wówczas z możliwą podwyżką opłaty. Ograniczenie ilości odpadów zmieszanych jest i większe zaangażowanie w segregację są w naszym wspólnym interesie. Segregacja to nie tylko działanie na rzecz ochrony środowiska, ale także oszczędność naszych pieniędzy. Jeśli nie zwrócimy uwagi na to co dzieje się z odpadami, możemy się boleśnie przekonać o tym, że stawka za odpady wzrośnie.
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, które pomogą rozwiać Państwa wątpliwości.
1. Ile obecnie wynosi opłata za odbiór odpadów komunalnych?
- Dla właścicieli nieruchomości zamieszkałych
33 zł miesięcznie od osoby
- Dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych
W zależności od ilości zadeklarowanych pojemników i worków:
- pojemnik 120l lub worek 120l – 20,00 zł
- pojemnik 240l – 40,00 zł
- pojemnik 360 l – 60,00 zł
-pojemnik 1100l - 183,33 zł
- Dla właścicieli domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe
206,00 zł rocznie od jednego domku rekreacyjnego
2. Do kiedy należy wnosić opłatę za odbiór odpadów?
Zgodnie z podjętą uchwałą w sprawie terminu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami właściciele nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych zobowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi bez wezwania, z góry, miesięcznie w terminie do 20 dnia każdego miesiąca. Właściciele nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno – wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku, zobowiązani są do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z góry bez wezwania, raz w roku w terminie do 20 czerwca danego roku.
3. Czy zostają utrzymane dotychczasowe zniżki - Karta Dużej Rodziny oraz za kompostownik?
Tak, Rada Miejska w Tłuszczu utrzymała ulgi dla rodzin wielodzietnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Rodziny wielodzietne nadal będą mogły uzyskać częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zwolnienie przysługuje w wysokości 25% miesięcznych stawek opłat. Warunkiem udzielenia zwolnienia jest posiadanie co najmniej trojga dzieci, które pozostają na utrzymaniu rodzica i zamieszkują wspólnie z nim nieruchomość. W celu skorzystania ze zwolnienia właściciel nieruchomości przedstawia Burmistrzowi Tłuszcza Karty Dużej Rodziny wszystkich członków rodziny wielodzietnej zamieszkujących nieruchomość.
Utrzymana została także zniżka za posiadanie kompostownika, która wynosi 12 zł miesięcznie od nieruchomości. Właściciele nieruchomości posiadający kompostownik nie będą mogli oddawać odpadów biodegradowalnych w workach ani przygotowywać innych bioodpadów do odbioru (np. gałęzi).
Należy pamiętać, że aby skorzystać ze zniżek konieczna jest zmiana deklaracji, na podstawie której wyliczona zostanie nowa miesięczna opłata.
4. Czy muszę składać nową deklarację?
Utrzymanie dotychczasowych stawek nie wiąże się z koniecznością składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości. Nową deklarację zobowiązani są złożyć właściciele nieruchomości, wobec których wydana została decyzja naliczająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Przypominamy jednak, że w przypadku zmiany ilości osób zamieszkujących nieruchomość należy złożyć nową deklarację
w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany, która jest podstawą do naliczenia stawki (tj. jeśli mieszkańcy na danej nieruchomości ubywają, bądź przybywają).
O tym jak to zrobić dowiesz się na stronie http://www.tluszcz.pl/strona-3323-deklaracja.html
Czy numer konta do wpłat za odbiór odpadów komunalnych uległ zmianie?
Nie, indywidualny numer rachunku bankowego do uiszczania opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych pozostał bez zmian.
Gdzie znajdę harmonogram odbioru odpadów komunalnych?
Nowe harmonogramy obowiązujące do końca 2023 roku są dostępne na stronie http://www.tluszcz.pl/strona-3395-harmonogram_odbioru.html. Można je także odebrać także w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu - znajdują się w metalowych koszyczkach umieszczonych na ścianie na przeciwko wejścia od strony Ogródka Jordanowskiego. Harmonogramy będą dostarczane przez pracowników firmy odbierającej odpady.
7. Czy będę mógł oddać odpady budowlane?
Tak, nadal mieszkańcy z danej nieruchomości mają możliwość raz w roku oddać odpady budowlane i rozbiórkowe o pojemności 1,1 m3. Prosimy w tym celu dokonać zlecenia telefonicznego celem złożenia zamówienia pod numerem tel. 29 777 52 61
Co zrobić, gdy odpady nie zostały odebrane w terminie wyznaczonym w harmonogramie?
Prosimy zgłosić taki incydent za pośrednictwem maila na adres odpady@tluszcz.pl
Co zrobić, gdy zabraknie worków na odpady segregowane?
Worki na odpady segregowane (papier, popiół, bioodpady, tworzywo sztuczne i szkło) można pobrać w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu w Biurze Obsługi Interesanta.
10. W jaki sposób mam dokonywać opłat za odbiór odpadów?
Wpłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych należy wnosić wyłącznie na indywidualny numer konta przypisany do konkretnego właściciela i nieruchomości, który został wygenerowany na podstawie złożonej deklaracji o wysokości opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłaty można wnosić przez Internet lub bez prowizji w każdym oddziale PKO BP S.A. lub wg obowiązujących taryf opłat we wszystkich placówkach pocztowych, bankowych oraz innych instytucjach finansowych.
W przypadku pytań dotyczących deklaracji na odpady, odpowiedzi udzieli Wydział Ochrony Środowiska znajdujący się w Urzędzie Miejskim w Tłuszczu,
tel. (29) 777-52-61.
W sprawach rozliczeń dot. opłaty za odpady komunalne należy kontaktować się z Urzędem Miejskim w Tłuszczu Referat ds. Podatków i Opłat Lokalnych pod nr telefonu 29 777 52 55 lub 757 33 46 e-mail: podatki@tluszcz.pl