Dziś mija 160 lat od chwili oddania do użytku pasażerom Drogi Żelaznej Petersbursko- Warszawskiej. 18 maja 1862r. pierwszy pociąg zgodnie z rozkładem jazdy przejechał przez stację Tłuszcz, Łochów, Zieleniec i Małkinię aż do Białegostoku. Od 15 grudnia 1862r. już po całej trasie z Warszawy do Petersburga zaczęły kursować regularnie pociągi.
W połowie XIXw. Tłuszcz był niewielką i niewiele znaczącą osadą, jakich wiele wokół Warszawy. W 1838r. pod kierownictwem Murawiowa zaczęto przygotowywać projekt, który miał połączyć koleją żelazną Petersburg z Warszawą. Planowana linia miała przebiegać przez Tłuszcz. W 1851r. rozpoczęto budowę Kolei Warszawsko- Petersburskiej, która w przyszłości stała się motorem do rozwoju Tłuszcza.
Budowa drugiej w Królestwie Polskim linii kolejowej była prowadzona ze środków rządu rosyjskiego. Już w 1852 roku ważną rolę w budowie kolei zaczęli pełnić Polacy, kiedy to Stanisław Kierberdź został powołany na stanowisko zastępcy dyrektora kolei. Z powodu wybuchu wojny krymskiej w 1853 oku budowę linii wstrzymano po wykonaniu zaledwie krótkiego odcinka. Prace wznowiono po zakończeniu działań wojennych, a jej wykonawcą zostało Główne Towarzystwo Rosyjskich Dróg Żelaznych. Ostatecznie w 1862 roku ukończono budowę linii kolejowej łączącej ówczesną stolicę imperium Rosyjskiego- Petersburg ze stolicą Królestwa Polskiego- Warszawą. Na linii kursowały lokomotywy parowe początkowo kupowane w zachodnich fabrykach. Dopiero pod koniec XIXw. wprowadzono na tej trasie lokomotywy rosyjskie. Na terenie Tłuszcza rozpoczęto budowę licznych inwestycji związanych z koleją. Powstała m.in. stacja kolejowa, a także warsztaty, gdzie zatrudnienie znalazło wiele okolicznej ludności. Dzięki rozwojowi kolei, do Tłuszcza zaczęli napływać ludzie z okolicznych osad zachęceni atrakcyjnymi warunkami pracy, dzięki czemu przyspieszał się proces urbanizacji i uprzemysławiania. Duże znaczenie miał napływ ludności żydowskiej, która przyczyniła się do ożywienia i rozwoju handlu. Po kilku latach Tłuszcz z niewielkiej osady letniskowej stał się znacząca miejscowością związaną z transportem kolejowym.
Kolej Warszawsko- Petersburska nie była jedyna linią przebiegającą przez Tłuszcz. W niedługim czasie przeprowadzono inne trasy kolei, jednak nie były one już tak znaczące dla rozwoju ówczesnej osady. Na początku XX wieku dzięki bliskości kolei powstała w naszej miejscowości huta szkła, handlowano tu również drewnem, które koleją było wywożone i dowożone do tutejszego składu. W drugiej połowie XX wieku na kolei zatrudniona była duża część mieszkańców Tłuszcza i okolic. Dziś większość z nas ma przodków, którym nie są obce tradycje kolejarskie. Choć dziś rola kolej nie jest już tak znacząca, należy pamiętać, że gdyby nie wydarzenia z poprzednich wieków, prawdopodobnie nasze miasto nie rozwinęłoby się do takiego poziomu, jaki prezentuje dzisiaj. Jedno jest pewne- linia Warszawa- Petersburg podarowała naszemu miastu doskonały start do rozkwitu i świetności, a mimo upływu lat, wciąż żywe i aktualne jest hasło „Tłuszcz koleją stoi”.